Ada Patrizia Fiorillo (Cava de’Tirreni, SA), took an Arts degree in the Humanities Faculty of the University of Salerno and specialized in the History of Art at the University of Urbino. From 1995 until 2004 she was the professor at the Academies of Fine Arts. Since 2004 she has been the associate professor of the History of Contemporary Art at the University of Ferrara. Historian and art critic, she has also been enrolling as publicist in “Ordine della Stampa” since 1990 and writing for the magazine “Critica d’Arte” and the daily newspaper “Il Salernitano”. In 1991 Fiorillo was the curator of the scientific catalogues of the Contemporary Art Collection preserved in Pinacoteca Comunale of Macerata. Since 2003 she has been the artistic director of Palazzina Neoclassica, Study Institute in Urban Decoration of Giffoni Sei Casali (SA). At the first half of the 1980s she became interested in contemporary sculpture as demonstrated in her catalogues of the exhibition “I Luoghi della Scultura”, Treia (MC) 1988; “Henry Moore.Opere Grafiche”, Museo della Badia, Cava de’Tirreni 1996; “Matthew Spender.Sculture”, Villa Rufolo, Ravello 1998; “Angelo Casciello.Segni dall’archetipo”, Complesso Monumentale di S. Maria del Rifugio, Cava de’Tirreni 2004; “Corpi & Materie.Scultura in Campania negli ultimi vent’anni”, Regional Contemporary Arts Fund, Baronissi 2004 and some essays as Della materia scolpita fra anni Ottanta e Novanta, in AA.VV., Arte+Critica, Editrice L’Immagine, Molfetta (BA) 1997; Sculture dello spazio e del tempo, published in the catalogue of the exhibition “Mediterraneo Miró”, Complesso di Santa Sofia, Salerno 2002; La fuga nella plastica, catalogue of the anthological exhibition “Guido Gambone, Dipinti e ceramiche 1930-1969”, Palazzo Sant’Agostino, Salerno 2003; Louise Bourgeois: il racconto della materia, prepared for the International Conference of Study “Donne tra arte, tradizione e cultura”, University of Foggia, Palazzo Dogana, 10-11-12th November, Foggia 2004, (the acts of conference are still publishing).
At the beginning of the 1990s Fiorillo was also involved in the study of the landscape of 19th and 20th century art with particular interest in the study of known artists of Southern Italy, especially those coming from Amalfi Coast and Metelliana Valley, which trace the course of the event of “grand tour”. This research area is reflected in the organization of several exhibitions; in fact she was the curator of some sections having several writings, to cite a few - Il mondo misterioso di Maurits C. Escher; L’essenzialità della veduta; Il secondo Ottocento:“tra popolanità e folklore” ed aperture alle esperienze europee, published in the catalogue of the exhibition “Alla ricerca del Sud Tre secoli di viaggi ad Amalfi nell’immaginario europeo” (edited by D.Richter), Antico Arsenale, Amalfi 1989; Positano: misterioso nascondiglio della cultura europea, catalogue of the exhibition “Ivan Giovanni Zagoruiko. I Pittori russi a Postano” (edited by M.Bignardi), Oratorio della Chiesa Madre, Positano 1995; “Viaggio a Ravello. Traiettorie di segni contemporanei”, Villa Rufolo, Ravello 2005, as well as some essays such as La Valle Metelliana nelle antiche stampe, Salerno 1992; La Sosta di Cava. Il paesaggio metelliano nella pittura dell’Ottocento, Cava de’Tirreni 2000; L’Atelier della Badia, Campobasso 2001; Il “respiro” della pittura europea sulla Costa d’Amalfi, published in I pittori di Maiori. Artisti sulla Costa d’Amalfi tra XIX e XX secolo (edited by Massimo Bignardi), Amalfi, 2005.
She also paid homage to the importance of Italian art (except 20th century art) as shown in some writings as Dizionario biografico, in AA.VV. La Pittura in Italia. Il Novecento/2, Milano, 1993, as well as several catalogues for some exhibitions as “Renato Barisani. Materia e colore”,Centro d’Arte Il Campo, Cava de’Tirreni 1986; “Emilio Vedova. Disegni 1948-1952”,Centro d’Arte Il Campo, Cava de’Tirreni 1987; “Una stagione italiana 1955/1985”, Pinacoteca Civica, Macerata 1993; “Emilio Tadini. Opere”,Palazzo Fazio, Capua 1993; “Ultime atmosfere del Novecento italiano.La mostra di Cava del 1948 tra “novità e ritardi”, Museo della Badia Benedettina, Cava de’Tirreni 1998;“Tonino Lombardi. Opere 1980-2000, L’Aquila, 2001 and some essays, to cite few - Il Segno Inciso, Cava de’Tirreni 1986, Olga Schiavo. Una protagonista degli anni Trenta a Salerno, in “Conversazioni”, F.I.D.A.P.A. Cava de’Tirreni, II, no. 2 January 1989; Gli anni del “ritorno all’ordine”: l’assunzione del “classicismo” tra retorica e nuovi indirizzi, catalogue of the exhibition “Il Tesoro delle Banche Pittura e Scultura in Italia 1915-1945” (edited by M.Bignardi and L.P.Finizio), Reggia di Caserta 1997; Ritratto-autoritratto: la pittura di Frida (Kalho), in “Numerozero”, Ferrara, III, no. 4 May 2003; Lo stile vietrese tra gli anni Quaranta e Sessanta, published in La Ceramica di Vietri sul Mare. Figure di una storia sospesa sul Mediterraneo(edited by Massimo Bignardi), Salerno 2003.